Contact
Ben je al klant en heb je hulp nodig?
Verbind direct met onze helpdesk via een afstandsbedieningssessie
Direct iemand aan
de lijn.
We zorgen ervoor dat ons hele team jouw bedrijf kent. We
weten van de hoed en de rand. Zo kan jij focussen op waar
het jou om gaat.
We ontmoeten je graag.
Peter
— is van de oplossingen
én de relatie.
Joost — is van het efficiënt werken.
Algemene voorwaarden Informatics
Artikel 1 Toepasselijkheid
1.1. De navolgende voorwaarden zijn van toepassing op al onze leveringen, aanbiedingen,
door ons gesloten overeenkomsten, verrichte diensten en alle overige door ons
verrichte handelingen.
1.2. Al onze aanbiedingen en daaronder mede begrepen prijsopgaven, brochures en
prijslijsten zijn vrijblijvend en kunnen vormvrij worden herroepen, zelfs na aanvaarding
van de aanbieding door opdrachtgever. Herroeping na aanvaarding door opdrachtgever
zal onverwijld dienen te geschieden.
1.3. De vernietiging en/of de nietigheid van enige bepaling van deze voorwaarden laat de
geldigheid van de overige bepalingen van deze voorwaarden onverlet.
Artikel 2 Prijs en betaling
2.1 Alle prijzen in de door ons genoemde aanbiedingen, als bedoeld in artikel 1.2, gelden
alleen voor die aanbiedingen en kunnen tot aan het moment dat de overeenkomst door
ons is geaccepteerd worden herzien.
2.2 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen, welke van
overheidswege worden opgelegd.
2.3 Alle facturen zullen door opdrachtgever worden betaald overeenkomstig de op de
factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal
opdrachtgever binnen 14 dagen na factuurdatum betalen.
2.4 Indien na het verstrijken van de betalingstermijn geen betaling heeft plaatsgevonden,
zijn wij gerechtigd een rente gelijk 1,5 procent per maand bij opdrachtgever in
rekening te brengen, waarbij een gedeelte van een maand wordt gerekend voor een
volle maand.
2.5 Indien het factuurbedrag ten dage de opeisbaarheid niet volledig is betaald, zal
opdrachtgever in verzuim zijn door het enkel verloop van de termijn, zonder dat
sommatie of ingebrekestelling is vereist. Wij zijn alsdan gerechtigd zonder enige
rechtelijke tussenkomst de overeenkomst te ontbinden, waarbij de ons toekomende
rechten, als vermeld in deze algemene voorwaarden, onverlet blijven.
2.6 In geval van wanbetaling is opdrachtgever gehouden aan ons te vergoeden alle kosten,
welke wij dienen te maken ter incassering van de openstaande bedragen, daaronder
begrepen declaraties van advocaten en procureurs, zowel in als buiten rechte, waarbij
de buitengerechtelijke kosten van deze derden worden gefixeerd op 15% van de
hoofdsom, zulks met een minimum van Euro 70,-. Ten laste van opdrachtgever komen
ook de kosten van faillissementsaanvrage, alsmede opslagkosten ingeval van
opschorting van levering.
2.7 Indien de kredietwaardigheid van opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, kunnen wij
nadere zekerheid verlangen. Zolang die zekerheid door opdrachtgever niet wordt
gesteld kunnen wij de levering opschorten en/of de lopende overeenkomst voor
ontbonden verklaren, onverminderd ons recht op nakoming en/of schadevergoeding.
Artikel 3 Compensatie/verrekening/opschorting
3.1 Het is opdrachtgever niet toegestaan enig door hem aan ons verschuldigd bedrag te
verrekenen met bedragen, welke wij aan hem verschuldigd mochten zijn.
3.2 Ingeval van tijdelijke onmogelijkheid tot levering is opdrachtgever niet gerechtigd tot
opschorting van betaling.
3.3 Opdrachtgever is evenmin gerechtigd tot opschorting van de betaling uit hoofde van
deze overeenkomst in verband met enige andere met ons gesloten overeenkomst.
Artikel 4 Levertijd en uitvoering werkzaamheden
4.1 De levertijd wordt, tenzij expliciet anders wordt overeengekomen, slechts bij
benadering opgegeven. Slechts een excessieve overschrijding van de leveringstermijn
kan worden beschouwd als een grond tot ontbinding van de overeenkomst. Indien
overschrijding van enige termijn dreigt, zullen wij met opdrachtgever zo spoedig
mogelijk in overleg treden.
4.2 Wij zijn gerechtigd de verdere uitvoering van onze werkzaamheden op te schorten,
zolang de opdrachtgever jegens ons niet aan al zijn verplichtingen heeft voldaan.
Artikel 5 Medewerking door opdrachtgever
5.1 Indien de noodzaak bestaat dat opdrachtgever zijn medewerking verleent aan het
uitvoeren van de overeenkomst zal opdrachtgever ons steeds tijdig alle nuttige en
noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en voorts alle overige gewenste
medewerking verlenen.
5.2 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het gebruik van de juiste toepassing in zijn
organisatie van de apparatuur, programmatuur en van door ons gegeven adviezen,
alsmede voor toe te passen administratie- en berekeningsmethoden en voor het
beveiligen van gegevens.
5.3 Indien is overeengekomen dat opdrachtgever apparatuur, materialen of gegevens op
informatiedragers ter beschikking zal stellen, zullen deze voldoen aan de voor het
uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijke specificaties.
5.4 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niettijdig, of niet-overeenkomstig de afspraken ter onze beschikking staan of indien
opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, hebben wij het
recht tot opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en het recht om de extra
kosten volgens onze gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
Artikel 6 Aflevering en risico
6.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zullen wij de aan opdrachtgever
verkochte zaken afleveren op een door opdrachtgever aan te wijzen plaats in
Nederland.
6.2 In alle gevallen draagt opdrachtgever, na aflevering door ons van de zaken, alle risico's
van verlies of beschadiging, ongeacht de oorzaak daarvan.
Artikel 7 Installatie
7.1 Indien dit schriftelijk is overeengekomen, zullen wij de apparatuur (laten) installeren en
software (laten) implementeren.
7.2 In alle gevallen zal opdrachtgever aan ons, vóór aflevering van de te installeren zaken,
een passende plaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen.
7.3 De zaken worden geacht door opdrachtgever te zijn aanvaard op de datum van
installatie/implementatie of op de datum van afleveren, indien opdrachtgever de
apparatuur zelf zal opstellen en de software zelf zal implementeren of nalatig is met het
voldoen aan de hiervoor vermelde verplichtingen.
Artikel 8 Gebruiksrechten van en onderhoud op programmatuur (standaard
softwarepakketten)
8.1 Voor wat betreft het gebruik en onderhoud van programmatuur verwijzen wij u naar de
licentievoorwaarden van de producent.
8.2 Wij verlenen opdrachtgever slechts het niet-exclusieve recht tot gebruik van overige
standaard programmatuur.
Artikel 9 Garantie op programmatuur (standaard softwarepakketten) en apparatuur
9.1 Wij garanderen niet dat de programmatuur of apparatuur zonder onderbreking of
gebreken zal werken of dat alle gebreken zullen worden verbeterd.
Artikel 10 Toepasselijkheid overeenkomst toeleveranciers
10.1 Indien een toeleverancier aan ons het recht tot gebruik van standaardsoftwarepakketten slechts verleend overeenkomstig de bepalingen van zijn gebruiks- of
licentie-overeenkomst of indien de toeleverancier jegens ons afwijkende
garantiebepalingen hanteert, zijn deze bepalingen van toepassing.
10.2 Opdrachtgever aanvaardt de genoemde bepalingen in de overeenkomsten van de
toeleverancier. Wij zullen opdrachtgever op diens verzoek informeren over de inhoud
daarvan.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
11.1 Wij behouden ons de eigendom voor van alle door ons geleverde zaken tot op het
moment van volledige betaling van de prijs van alle door ons aan opdrachtgever
geleverde of nog te leveren zaken en diensten, alsmede ten behoeve van onze
eventuele vorderingen voor door ons in het kader van de levering van zaken en
diensten verrichte of te verrichten werkzaamheden en van hetgeen wij van
opdrachtgever te vorderen hebben wegens diens tekort schieten in de nakoming van
een met ons gesloten overeenkomst, daaronder begrepen incassokosten, rente en
boetes.
11.2 Eerst na volledige betaling van alle in 11.1 bedoelde vorderingen vindt de overdracht
plaats van de zaken. Rechten worden aan opdrachtgever steeds verleend of, in het
voorkomend geval, overgedragen onder de voorwaarde dat opdrachtgever de
overeengekomen prijzen tijdig en volledig betaalt.
11.3 Indien en voorzover door ons geen betaling is verkregen van de opeisbare vorderingen,
waarvoor wij ons de eigendom van de geleverde zaken hebben voorbehouden, zijn wij
gerechtigd zonder ingebrekestelling en zonder rechtelijke tussenkomst onze zaken
terug te nemen, waartoe wij, voorzover nodig, reeds nu vooralsnog onherroepelijk door
opdrachtgever gemachtigd worden.
11.4 Ook ingeval van opschorting van betaling, aanvraag van surséance van betaling,
faillissement van opdrachtgever of liquidatie van zaken van opdrachtgever, hebben wij
het onder 11.3 omschreven recht.
11.5 Opdrachtgever is verplicht op ons eerste verzoek een stil-pandrecht te vestigen op de
door ons geleverde zaken, zodra wij om welke reden dan ook daarvan de eigendom
verliezen, zulks tot zekerheid voor de betaling van alle bestaande en toekomstige
vorderingen van ons op opdrachtgever, dit terzake van incassokosten en rente
daaronder begrepen. Bij gebreke daarvan zijn al onze vorderingen terstond opeisbaar
en zijn wij gerechtigd tot ontbinding der overeenkomst(en) over te gaan, onverminderd
ons recht op schadevergoeding.
11.6 Het is opdrachtgever verboden op de door ons geleverde zaken - ongeacht of wij
daarvan nog eigenaar zijn - een vuist- of stil-pandrecht ten behoeve van een derde te
vestigen.
11.7 Wij kunnen de overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder rechtelijke tussenkomst
door middel van een schriftelijke kennisgeving aan opdrachtgever geheel of gedeeltelijk
ontbinden, indien:
- opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard;
- aan opdrachtgever - al dan niet voorlopig - surséance van betaling wordt verleend;
- opdrachtgever anderszins niet in staat is aan zijn betalingsverplichtingen te
voldoen;
- de onderneming van opdrachtgever wordt geliquideerd of beëindigd, anders dan
ten behoeve van reconstructie of samenwerking van ondernemingen.
11.8 Wij zullen wegens deze ontbinding nimmer tot enige schadevergoeding gehouden zijn.
Artikel 12 Aansprakelijkheid van leveranciers; vrijwaring
12.1 Wij aanvaarden de wettelijke bepalingen tot schadevergoeding voorzover dat uit dit
artikel blijkt.
12.2 Ingeval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst zijn wij
slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding, d.w.z. vergoeding van de
waarde van de achterwege gebleven prestatie.Iedere aansprakelijkheid van ons voor
enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen aanvullende
schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van indirecte schade of
gevolgschade of schade wegens gederfde winst. Wij zijn voorts in geen geval
aansprakelijke voor vertragingsschade, schade als gevolg van het verschaffen van
gebrekkige medewerking, informatie of materialen door opdrachtgever en schade
wegens door ons gegeven inlichtingen of adviezen, welke niet of onjuist zijn opgevolgd
of waarvan de inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van een schriftelijke overeenkomst
vormt.
12.3 Ingeval van een onrechtmatige daad onzerzijds, of van onze werknemers of
ondergeschikten waarvoor wij rechtens aansprakelijk gehouden kunnen worden, zijn
wij slechts aansprakelijke voor vergoeding van schade door dood of lichamelijk letsel
en van zaakschade, deze laatste voorzover ontstaan door opzet of grove schuld.
12.4 Aansprakelijk onzerzijds voor schade wegens onrechtmatige daad anders dan bedoeld
in 12.3. wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
12.5 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat
opdrachtgever na het ontstaan daarvan zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is de
schade schriftelijk aan ons heeft gemeld.
12.6 Opdrachtgever vrijwaart ons voor alle schade, welke wij mochten lijden als gevolg van
aanspraken van derden, die verband houden met de door ons geleverde zaken,
daaronder mede begrepen:
- aanspraken van derden, werknemers en opdrachtgever daaronder begrepen, die
schade lijden, welke het gevolg is van onrechtmatig handelen van onze
werknemers, die ter beschikking zijn gesteld van opdrachtgever en werken onder
diens toezicht op diens aanwijzingen;
- aanspraken van derden, die van onze werknemers daaronder begrepen, die in
verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden, welke het gevolg is
van handelen of nalaten van opdrachtgever of van onveilige situaties in diens
bedrijf;
- aanspraken van derden die schade lijden, welke het gevolg is van een gebrek in
door ons geleverde zaken, die door opdrachtgever werden gebruikt, gewijzigd of
doorgeleverd onder toevoeging van of in samenhang met eigen producten,
programmatuur of diensten van opdrachtgever, tenzij opdrachtgever bewijst dat
het gebrek niet het gevolg is van gebruik, wijziging of doorlevering als hiervoor
bedoeld.
Artikel 13 Overmacht
13.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien hij
daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid, die niet is te wijten aan zijn
schuld, noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen
voor zijn rekening komt.
Artikel 14 Toepasselijk recht en geschillen
14.1 De tussen ons en opdrachtgever gesloten overeenkomst wordt beheerst door
Nederlands recht.
Artikel 15 Privacy, geheimhouding en gegevensbeveiliging
15.1 Ingevolge de Wet bescherming persoonsgegevens, garandeert Informatics b.v. dat zij
zorg zal dragen voor een redelijk niveau van beveiliging bij haar werkzaamheden voor
zover die betrekking hebben op het gebruik, de verwerking en opslag van
persoonsgegevens zoals gedefinieerd in de bovenstaande wet. Het gegarandeerde
beveiligingsniveau is evenredig aan de aard van de data en de kosten voor het
handhaven van het benodigde beveiligingsniveau.
15.2 De opdrachtgever verbindt zich de Wet bescherming persoonsgegevens na te leven en
alle verplichtingen die voortvloeien uit deze of soortgelijke wetgeving na te komen. Die
verplichtingen omvatten onder meer het aanmelden van databanken bij het College
Bescherming Persoonsgegevens.
15.3 De opdrachtgever staat ervoor in dat hij op wettige wijze persoonsgegevens mag
gebruiken, verwerken en opslaan en alle andere werkzaamheden mag verrichten die
voortvloeien uit deze overeenkomst.
15.4 De opdrachtgever vrijwaart Informatics b.v. hierbij tegen claims door derden, met
inbegrip van het College Bescherming Persoonsgegevens ten aanzien van elke
tekortkoming in de nakoming van verplichtingen zoals bedoeld in dit artikel.
15.5 Elke partij draagt zorg voor de geheimhouding van informatie die zij ontvangt van de
wederpartij en waarvan zij weet of behoort te weten dat die geheim gehouden dient te
worden. Elke partij onthoudt zich van het aanbieden van geheime informatie aan
derden die afkomstig is van de wederpartij en zal deze informatie alleen delen met
haar eigen werknemers voor zover zij die nodig hebben voor de uitvoering van hun
werkzaamheden.
Artikel 16 Diensten
16.1 Indien onderhouds- en ondersteuningswerkzaamheden vallen onder de
overeenkomst, is deze slechts geldig voor een periode van één jaar. Een dergelijke
overeenkomst wordt automatisch verlengd met een periode van één jaar op iedere
vervaldatum, tenzij de opdrachtgever of Informatics b.v. nadrukkelijk de wens te kennen
geeft de overeenkomst te beëindigen na afloop van deze termijn. De opzeggende partij
dient de wederpartij ten minste twee maanden van tevoren schriftelijk in kennis te
stellen van haar voornemen de overeenkomst te beëindigen.
16.2 Indien, op het moment dat de overeenkomst wordt ontbonden de opdrachtgever
reeds prestaties heeft ontvangen ter uitvoering van de overeenkomst die ontbonden
zal worden, vervallen die prestaties en daarmee samenhangende
betalingsverplichtingen niet. Bedragen die reeds door Informatics b.v. in rekening zijn
gebracht voorafgaand aan de ontbinding en die betrekking hebben op de prestaties of
leveringen ter uitvoering van de overeenkomst blijven onderhevig aan het in de vorige
zin bepaalde en worden direct opeisbaar bij ontbinding.